Automatgear olieskift gearkasse skylning
Ved olieskift på automatgearkasser “skylles” en større mængde olie gennem “systemet”. Hvor langt rengøringen er fremskreden ses på forskellen mellem de på fotoet viste rør.

Olieskift på automatgearkasse.

Er der et anbefalet udskiftningsinterval på automatgearolie fra bilproducenten ?

Såfremt din bil har automatgear, har du sikkert fået at vide ( eller har læst ) at olien på gearkassen har “livslang holdbarhed”, hvilket oversat til almindeligt dansk betyder at du ikke skal bekymre dig om olieskift på denne del af “drivlinjen” i hele bilens levetid.

Det er altså bilfabrikanterne, der giver denne information, hvilket jo også er i tidens ånd med så lange serviceintervaller som muligt. Anderledes information kommer fra gearkasseproducenten, på trods af at det er samme produkt ( gearkassen ) der er tale om.

Hvad siger gearkasseproducenten til olieskiftintervaller ?

Fra gearkasseproducenten anbefales et udskiftningsinterval på 60.000 – 80.000 km når bilen anvendes under nordiske forhold. Når der netop skrives nordiske forhold, skyldes det den høje luftfugtig og de skiftende temperaturer vi har specielt i Danmark. Når olien i gearkassen varmes op, udvider den sig og en smule luft siver ud gennem udluftningskanalen. Når olien igen nedkøles, suges en smule luft ind samme sted. Denne luft indeholder en smule vanddamp der blandes med olien.

Denne “forurening” af automatgearolien med fugtighed ( vand )  i kombination med partikler fra slid på automatgearkassens mekaniske dele gør et olieskift nødvendigt efter de foroven nævnte kørte kilometer.

Samtidig med olieskift bør oliefilter i gearkassen udskiftes, såfremt de er tilgængelige ( på nogle bilmodeller er filterskift kun mulig ved reparation der kræver en større adskillelse ).

Hvordan skiftes olie på automatgearkassen ?

Ved “almindeligt olieskift” på automatgearkassen er det kun muligt at udskifte ca. halvdelen af systemets olieindhold. Dette skyldes at olien i converter ( en form for oliekobling ), oliekøler og andre hydrauliske dele ikke kan tappes af. Denne metode er fuldt tilstrækkelig, såfremt olien udskiftes med korte intervaller – gerne kortere end de ovenfor nævnte.

Hvad nu hvis automatgearkassen har kørt i lang tid uden olieskift ?

Hvis automatgearkassen har kørt i en længere periode ( og mange km ) anbefales det derimod at få foretaget en “skylning” af automatgearkassen inklusiv de førnævnte dele som converter og oliekøler. Ved at bruge en specialmaskine til formålet sættes denne ind i “oliekredsløbet” og sikrer at al olien bliver udskiftet, samtidig med at “skylleolien” ( samme type som gearkassen anvender ) fjerne alle urenheder. Ved denne metode anvendes langt mere olie end gearkassen indeholder – oftest helt op til 20 ltr.. Ved den seneste “gearkasseskylning”, hvorfra billedet ovenfor stammer, blev anvendt 27 ltr. før vi var tilfredse med resultatet ( automatgear på en større 4WD ).

Hvad koster en “gearkasseskylning” og hvad får jeg til gengæld ud af denne investering ?

En gearkasseskylning koster typisk ca. 5.000,- kr. incl. olie, filtre og moms. ( spørg på pris for din specifikke bilmodel  til Hanno på tlf. 54 76 13 06 eller hanno@jau2.com ). Til gengæld vil bilejeren opleve blødere gearskift ( under forudsætning at gearkassen ikke har mekaniske skader ) og dermed en større køreglæde efter olie- og filterskift.

Du kan se en video af maskinen under drift ved at klikke på denne tekst. Læg mærke til at olien skifter farve.