Kontrol af lækolie fra dieselindsprøjtningsdyser
Klik på foto og få vist en større udgave. Se mængden af lækolie ved den røde pil på det store foto.

Bilens mekanik og elektronik

Det er en udbredt misforståelse at alle problemer i bilens motor, bremser og andre systemer kan findes med en “computer”, pc eller tester tilsluttet bilens datastik ( også kaldet EOBD stik – European On Board Diagnostic ).

Efter elektronikken har fundet sit indtog i bilen med de første spæde skridt op gennem 80’erne ( for “husholdningsbiler ” ), har også bilejerens forventninger til fejlfinding fået “et nøk opad”, så det ofte er opfattelsen at en grundliggende viden om bilens mekaniske komponenter ikke mere er nødvendig. Fejlfinding sker nu med “en computer”.

Det er en sandhed med ( en hel del ) modifikationer. “Computeren” ( eller testeren alt efter hvilken udførelse der kan anvendes til den specifikke bil ) er, som andet der anvendes til fejlsøgning, et værktøj i lighed med nødvendigt udstyr på et autoværksted der kan ( og vil ) reparere “dagens biler”.

Jeg hører af og til sætningen : “Skal jeg ikke køre hen til ( mærkeværkstedet ) ? De kan sætte en computer på bilen, der viser hvad der skal udskiftes.

Jeg ønsker ikke at diskutere eller modsætte mig kundens ønske, og siger blot “ja, gør det”.  Jeg tilføjer også : “Hvis det mislykkes, kør da tilbage til os og vi reparerer din bil”.

Sandheden om udlæsning fra et datastik er den at det foruden den udlæste fejlkode også kræver viden om hvorfor denne kode sættes. Har værkstedet været ude for den samme fejl ( hvordan bilen kører ) i kombination med fejlkoden giver dette et forspring, og den rette reservedel kan udskiftes – eller et kredsløb repareres.

Når jeg skriver “et kredsløb repareres” skyldes det at den udlæste fejlkode fortæller der er fejl på en specifik del af f.eks. motorstyringen. Fejlkoden fortæller ikke om det er et komponent der er fejl i, et stik der er fejlbehæftet, eller det er selve “transportvejen” ( ledningerne ) der er problemet. Endelig kan fejlkoden også sættes på grund af fejl i en anden del af styringen, såfremt der konstateres værdier ( fra de mange sensorer ) der ikke var forudset af bilens producent.

Foruden at udlæse fejlkoder bruges “computeren” / testeren til at udlæse parametre fra de forskellige området i f.eks. motorstyringen – altså får “mekanikeren” ( som teknikeren / autoreparatøren stadig kaldes ) at vide hvad motorens temperatur er, trykket i indsugningsmanifolden er ( ladetryk hvis turbo ) og….. Disse værdier i kombination med nævnte fejlkoder er nødvendige for at stille den rigtige diagnose, og foretage den efterfølgende reparation.

Et rigtigt godt eksempel på at mekanisk fejlsøgning er nødvendig ses på fotoet øverst til højre, hvor kundens problem var “svær / umulig at starte” ( en dieselmotor ). Fotoet viser et simpelt stykke diagnoseværktøj for at kontrollere lækolie fra en diesel – indsprøjtningsdyse  ( lækolie er den mængde olie der “siver” ved siden af dysenålen, og ikke bliver forstøvet i motorens forbrændingsrum. Det løber direkte tilbage i brændstoftanken ).

På denne motor var det tydeligt at mængden af lækolie var ekstremt stor på dyse nummer 2 fra venstre, og start var derfor vanskelig / umulig. Forestil dig en haveslange med 4 afgange ( dyser ). Er den ene afgang meget utæt – hvor meget vand kan der komme ud af én af de andre ?

Præcis på samme måde virker et common rail system på en moderne dieselmotor. Løber olien ud “det forkerte sted”, er der ikke meget til overs til start af motoren.

Dette startproblem kan ikke fejlfindes med en “computer” alene – ovenstående værktøj ( eller lignende ) er nødvendigt i kombination med en grundliggende viden om motorteknik. Testeren / computeren kan ( måske ) give en indikation om hvor problemet er, men for præcis fejlfinding “skal der mere til”.

Hos JAU2 – Jørns Auto & PAVA Center har vi såvel mærkespecifikke testere som universaltestere – ialt 14 stk. så vi “kan tale” med de fleste biler, foruden naturligvis “andet nødvendigt udstyr”.

Med venlig hilsen
Jørn Jørgensen.