Motorolie og serviceeftersyn.

Motorolie er ikke bare motorolie. Læs mere på denne side.
Motorolie er ikke “bare motorolie”.

Motorolie er ikke “bare motorolie”. Bilmotorernes ydelse og krav til mindre forurening er steget. Kravene til motorolie steget med samme hast.

Motorolie i normal kvalitet og en motorolie i god kvalitet. Det var mulighederne da jeg startede i autobranchen i 1971. Dette lette valg er ikke længere nok til at dække behovet på et autoværksted.

I vor “lille bolsjebutik” har vi 15 forskellige motorolier på lager. Det dækker nogenlunde vort behov til de bilmodeller vi servicerer. Alligevel må vi ofte hente yderlige olietyper hos vor genbo, FTZ Autodele A/S.

Hvad er motoroliens funktion ?

Oliens primære funktion er naturligvis at smøre motorens arbejdende dele. Uden smøring “brænder” motorren sammen efter kort tids kørsel. “Brænder sammen” sådan i overført betydning. Kørsel er ikke længere mulig.

Motorolien sørger også for tætning mellem cylindervæg og stempel. Køling af motorens indvendige dele er en yderligere funktion. Motoroliens arbejdstemperatur er højere end kølevæskens.

Specifikationer og motorolie.

Min bil skal iflg. servicehæftet have påfyldt en 5W-30 på motoren. Den olie kan jeg sagtens købe i det lokale byggemarked eller supermarked. En 5W-30 olie er vel en 5W-30 olie.

Måske. Betegnelsen 5W-30 har intet med oliens kvalitet at gøre. Det er vigtigt at slå fast.

5W-30 er oliens “tykkelse” ( også kaldet viskositet ). Det første tal, altså “5W” betyder oliens viskositet i kold tilstand ( minus 18 gr. C ). Det næste tal “30” er oliens viskositet ved driftsvarm motor ( 100 gr. C. )

Motorolie og endnu flere specifikationer.

Foruden specifikationer for oliens viskositet skal olien opfylde andre krav. Tidligere brugte man udelukkende SAE normer for kvalitet. F.eks. SF til brug i benzinmotorer og f.eks. CD for brug i dieselmotorer. Bogstav nummer 2 i begge betegnelser angav niveauet. Altså et højere bogstav i alfabetet betød højere kvalitet.

I Europa bruges nu udelukkende ACEA normer for oliekvalitet. ACEA er “sammenslutningen af europæiske bilkonstruktører”. En typisk ACEA norm er C3. Olien der opfylder denne norm kan f.eks. anvendes i dieselbiler med partikelfilter. Denne olie er en såkaldt “Low Saps” olie – en olie med lavt svovlindhold. Denne skader ikke partikelfilteret ( mindre askeindhold ).

Foruden denne europæiske ACEA norm, har mange bilfabrikanter også egne krav / specifikationer til motorolie. Dette gælder bl.a. VW, Mercedes Benz, Porsche og BMW. Disse specifikationer baseres på “additivpakker” til netop deres motortyper.

Det er derfor vigtigt at sikre sig den rigtige motorolie anvendes til sin dyrekøbte bil. Ikke kun tage den første ( billigste ) og fylde på motoren.

Vi vil alle spare penge i det daglige. Du skal dog vurdere hvor meget en besparelse på kr. 50,00 pr. liter motorolie er værd i forhold til et motorhavari. Et motorhavari kan løbe op i fra kr. 30.000 til måske kr. 100.000.

Et opslag i leverandørens olietabel må ikke betragtes som tidsspilde. Det kan potentielt koste “spidsen af en jetjager” at tage fejl.

Min bil bruger ikke olie.

Det er en udtalelse der ofte høres. Ofte i en “form for pral”.

Jo den gør. Det er uundgåeligt. Forestil dig en metalplade med ridser hvor der er påført et tyndt lagt olie. Kan du med en stållineal skrabe al olien væk ? Også det der sidder i ridserne ?

Nej vel. Sådan nogenlunde ser en cylindervæg og stempel ud.

Derfor bruger alle motorer olie. Hvis du ikke kan se det på oliestanden, er det fordi olien bliver “suppleret” med “andre stoffer”. Derfor skal motorolien udskiftes med jævne mellemrum.

Under drift bliver motorlien forurenet med sod fra forbrænding. Stempel / stempelringe kan jo ikke tætne 100%. Denne sod, specielt i dieselmotorer, gør olien “tykkere”.

Yderligere forurening sker fra kondensvand fra luftens fugtighed. Brændstoffortynding ( fra såvel benzin som diesel ) er også en kilde til forurening. Mange koldstarter forøger dette. Kan også beskrives som “ugunstige kørselsforhold”.

Ovenstående gælder hvis der ingen fejl er på motor. Hvis der opstår fejl, kan andre forhold spille ind.

Det er derfor vigtigt konstant holde øje med motoroliens niveau. Både hvis den synker, og hvis den forøges. Begge dele er fejl som bør undersøges af en fagmand.

Hvor ofte skal jeg skifte olie ?

Spørgsmålet kan ikke besvares med et enkelt tal. Som minimum vil jeg anbefale et årligt olieskift incl. oliefilter. Gælder også ved ( meget ) lavt kørselsforbrug.

Det er blevet “populært” med meget lange serviceintervaller. Det ændrer dog ikke på at specielt motorolien bliver forurenet. Ikke “slidt”.

Nogle bilmodeller har også komponenter som f.eks. tandrem i oliebad. Denne motortype tåler ikke forurenet motorolie. Endnu en grund til at fokusere på det rigtige skifteinterval. Det rigtige for lige præcis din bil og dit kørselsbehov.

Det siger du vel kun fordi du sælger olie og servicearbejde ?

Naturligvis gælder det også omsætning på vort værksted. Du sparer dog væsentlig mere på olieskift end vi tjener. Og mindsker risikoen for et motorhavari. Når vi aftapper den gamle olie er der mulighed for en vurdering af eventuelle fejl.

Klik her for at læse mere om ACEA olie specifikationer ( engelsk tekst ).

Med venlig hilsen

Jørn Jørgensen.