Motortest, parameterudlæsning og fejlkodeudlæsning

Udlæsning af fejlkoder og øvrige parametre,
i dette tilfælde på en VW, har JAU2 det rette udstyr til.

Reparation og service på “dagens biler” er betinget af at værkstedet så at sige “kan kommunikere” med bilens styresystemer – ja, det kan JAU2 på 97% af alle kendte bilmodeller.

I forbindelse med fejlsøgning og service bliver vi ofte spurgt om vi har udstyr til at “snakke med” bilens elektronik. Det kan vi svare klart ja til.

JAU2 råder over “en mindre samling” motortestere.

Såvel mærkespecifikke testere, som testere der kan kommunikere med en bred vifte af bilmodeller. I alt mere end “et par håndfulde” testere.

Vi har derfor mange muligheder, når det gælder fejlfinding af selv komplicerede fejl. Fejl der ofte optræder periodisk.

Fotoet til højre viser et ledningsbrud i
bilens ledningsnet i området bag venstre
forlygte.
Problemet bestod i at bilens “motorlampe” af
og til lysteotoren manglede trækkraft.
En stelledning til venstre forlygte var ikke
monteret korrekt i bilens kabelbundt. Denne
var bukket i “Z-form”. En leder stak ud og
ind i en strømførende ledning.
Denne strømførende ledning forsyner
motorens sensorer med en spænding på 5 Volt.
På grund af denne periodevise kortlslutning,
blev disse sensorer sat ud af kraft med
manglende trækkraft til følge ( og lysende
motorlampe ).

Ledningsbrud i ledningsnet på nyere bil

Ledningsbrud der gav problemer.