Motortest, parameterudlæsning og fejlkodeudlæsning

Udlæsning af fejlkoder og øvrige parametre,
i dette tilfælde på en VW, har JAU2 det rette udstyr til.

Reparation og service på “dagens biler” er betinget af at værkstedet så at sige “kan kommunikere” med bilens styresystemer – ja, det kan JAU2 på 97% af alle kendte bilmodeller.

I forbindelse med fejlsøgning og service bliver i ofte spurgt om vi har udstyr til at “snakke med” bilens elektronik – det kan vi svare klart ja til. JAU2 råder over “en mindre samling”
motortestere – såvel mærkespecifikke testere som testere der kan kommunikere med en bred vifte af bilmodeller – ialt mere end “et par håndfulde” testere.

Vi har derfor mange muligheder når det gælder fejlfinding af selv komplicerede fejl – fejl der ofte optræder periodisk.

Fotoet til højre viser et ledningsbrud i
bilens ledningsnet i området bag venstre
forlygte.
Problemet bestod i at bilens “motorlampe” af
og til lyste, og motoren manglede trækkraft.
En stelledning til venstre forlygte var ikke
monteret korrekt i bilens kabelbundt. Denne
var bukket i “Z-form” – en leder stak ud
herfra og ind i en strømførende ledning.
Denne strømførende ledning forsyneer
motorens sensorer med en spænding på 5 Volt.
På grund af denne periodevise kortlsutning,
blev disse sensorer sat ud af kraft med
manglende trækkraft til følge ( og lysende
motorlampe ).

Ledningsbrud i ledningsnet på nyere bil

Ledningsbrud der gav problemer.