Sørger du for at holde det korrekte tryk i bilens dæk ?

Dæktryk – én af de vigtigste ting jævnligt at kontrollere i forbindelse med bilkørsel, såvel af sikkerhedsmæssige som økonomiske grunde. Det sikkerhedsmæssige siger sig selv, idet et ( næsten ) fladt dæk ikke giver mulighed for at styre vognen korrekt.

Det økonomiske er begrundet i såvel brændstoføkonomi som længere levetid af dækkene. Et dæk med det korrekte tryk “triller lettere”, foruden at det holder længere på din bil.

Såfremt din bil er monteret med dæktryk – overvågning ( også kaldet TPMS ), kan du trygt overlade kontrollen til dette system.  En ændring i dækkens tryk vil straks blive registreret ved brug af bilens advarselslamper.

Har din bil derimod ikke dæktryk – overvågning, bør du kontrollere bilens tryk i dækkene ca. én gang månedligt. Trykket skal kontrolleres ved “så kolde dæk som muligt” ( luften udvider sig ved kørsel hvilket giver højere tryk ). Benyt dig derfor af den nærmeste mulighed for kontrol, alternativt kan du selv købe en dæktrykmåler til brug for denne kontrol.

Hvad er så det korrekte dæktryk ?

Det korrekte tryk står i de fleste tilfælde på en label på bilen, og kan være placeret i dørfals eller på inderside af klap for brændstofpåfyldning. Alternativt kan du se denne information i bilens instruktionsbog under “tekniske specifikationer”, eller spørge på dit værksted ved næste besøg.

Det er naturligvis vigtigt at finde dæktryk for den størrelse dæk som din bil er monteret med, da samme bilmodel kan have forskellige dækstørrelser.

Der er sædvanligvis opgivet 2 forskellige dæktryk – ét ved “tom vogn” og ét med “fuld last”. Jeg vil anbefale under alle omstændigheder at anvende trykket for “fuld last”. Det “lave tryk” kan bedst beskrives som et “komfort tryk”, hvorimod det “høje tryk” giver den bedste økonomi.

OBS – Følgende kan måske lyde som overflødig information, men vær opmærksom På forskellen mellem psi og bar. Psi er “det store tal” uden komma, og det “lille tal” er bar hvor der er et komma i ( ja, det er set at der er taget fejl ).

Læs også  Vinterdæk og sommerhjul – hvad har jeg brug for ?   ved at klikke   her.

Mere information om   dæktryk på Rådet for Større Dæksikkerhed’s hjemmeside   ved at klikke   her.

Nedenfor kan du se et par kedelige eksempler på et dæk der har kørt “et godt stykke” med ( alt ) for lavt tryk. Ja, så galt kan det gå.

dæktryk har været for lavt

dæktryk har været meget lavt