Bilklage.dk og Ankenævn for Biler ?
Bilklage.dk og Ankenævn for Biler er din mulighed for klage som forbruger. Klage over et bilkøb eller klage over en reparation / service.
Forudsætningen er bilkøbet skal andrage mere end kr. 10.000. Ved reparation skal fakturabeløbet være over kr. 1.500.
Et yderligere krav er at du først skal kontakte forhandleren eller værkstedet for en mindelig løsning. Kan dette ikke lade sig gøre, er Bilklage.dk og Ankenævn for Biler en mulighed.
Hvordan kontaktes bilklage.dk ?
Bilklage.dk er et internetbaseret klagesystem og kontaktes ved at klikke her.
Hvem er Bilklage.dk og Ankenævn for Biler ?
Ankenævn for Biler er et interessentskab mellem autobranchens organisationer. Auto Branchen Danmark, Bilbranchen ( Dansk Industri ) og Dansk Bilbranche Råd i samarbejde med FDM er derfor dem der står bag.
Muligheden for at klage gennem Ankenævn for Biler gælder alle. Uanset om forhandleren eller værkstedet en medlem af én af de ovenfor anførte organisationer eller ej. Det er et privat ankenævn, og har en offentlig godkendelse.
Ved reparation og service hos JAU2 A/S yder vi vort bedste. Skulle der være noget du ikke er tilfreds med, forventer vi du henvender dig hos os. Vi får det rettet.
JAU2 A/S, bilklage.dk og Ankenævn for Biler.
Anderledes ser det ud, såfremt muligheden med Ankenævn for Biler benyttes.
Vi i JAU2 A/S driver en seriøs virksomhed. Sådan har det været siden 1979. Af denne grund forventer vi også vore samarbejdspartnere agerer på samme måde.
Det sker ikke i autobranchens eget ankenævn. Vi har tabt en sag fra en kunde. En kunde der selv leverede reservedelen ( en luftfjeder ) til reparationen. En reservedel der havde en defekt ved levering.
Vi er blevet dømt til at betale erstatning til denne kunde med begrundelsen “monteret forkert”.
Vi modtog en reklamation den 11. juni 2018, og vognen var indleveret til os for kontrol. Der var ikke skader / mangler på vort arbejde. Kunde blev henvist til leverandøren af reservedelen. Efter bilen har forladt os, er der sket en væsentlig forringelse af reservedelen. Denne forringelse er sket ved sabotage.
Sagen har kørt på et lavt niveau. Det er en sikret ret for en virksomhed at blive indkaldt til syn og skøn. Også for en kunde. På trods af dette blev jeg ikke indkaldt i denne sag. Klage hjalp ikke. Et krav om genoptagelse hjalp ikke. 2 gange har Ankenævn for Biler‘s formand godkendt dette brud.
Det skal her nævnes at formanden for Ankenævn for Biler er Retspræsident ved Retten i Herning, Steen Friis Nielsen.
JAU2 A/S havde på forhånd ingen forventning om retssikkerheden er lavere i en privat ankenævn. Altså set i forhold til Dansk ret. Informationen om dette forhold var ikke tilgængelig på tidspunktet for “sagen”.
Respekterer JAU2 A/S afgørelser under ankenævnet ?
Med begrundelse i ovenstående forstår du sikkert at vi hos JAU2 A/S ikke respekterer afgørelser i Ankenævn for Biler. Denne sag er dog afregnet over for kunde.
Indrømmet – ovennævnte kan “se underligt ud” for dig som kunde. Jeg har dog valgt at fortælle sandheden. Havde det modsat være en sag der var kørt “retlinet”, var denne side ikke opstået.
Du kan læse mere om om sagen i bilklage og Ankenævn for Biler ved at klikke på denne tekst Her er yderligere link til dokumentation.
Dokument om om genoptagelse ved bilklage.dk og Ankenævn for Biler.
Læs også hvorfor kan jeg ikke få monteret “medbragte” reservedele hos JAU2 A/S.
Med venlig hilsen
Jørn Jørgensen